Reisblog Björn Verhoeff

Galibi

Het weekend gingen we op verrassing excursie. Alle Nederlandse medewerkers gingen mee en ondertussen was al wel doorgekomen dat we richting het oosten van Suriname zouden gaan om te proberen zeeschildpadden te spotten.

Het avontuur begon zaterdag rond 08:30, we verzamelden in het centrum van Paramaribo waar we werden opgepikt door onze gids. Met een busje gingen we op pad en wij waren de enige groep. Al snel reden we over de grote brug Paramaribo uit en zo beland je dan al snel in de jungle.

Na ca. 3,5 uur rijden kwamen we aan bij de rivier, hier gingen we overstappen op een bootje, een open houten boot met 5 banken. Dat was het... Het instappen is al een hele kunst en je bent dan ook meteen zeiknat...

Na 1,5 uur varen, kom je na alleen maar jungle gezien te hebben aan bij het indianen dorp Galibi, hier werden we gastvrij ontvangen met een lunch, daarna kregen we onze kamers en na een rondleiding door het dorp kregen we ons avondeten.

Om 20:00 vertrokken we weer met dezelfde boot, let wel nu is het pikdonker, richting de uitmonding van de rivier in de Atlantisch Oceaan, ongeveer 45 minuten varen. Daar kwamen we aan op een strand en daar zat dan inderdaad een zee schildpad eieren te leggen. Geweldig om te zien, ook de terugkeer naar zee was bijzonder om mee te maken.

Al met al heeft dit ongeveer een uurtje geduurd en gingen we terug met de boot naar het dorp. Echter was het eb geworden en dan serieus eb... we liepen regelmatig vast op een zandbank, maar gelukkig kwamen we rond middernacht aan in het dorp.

Helaas was de generator uitgevallen waardoor we geen stroom hadden... een warme en pikdonkere nacht volgde.

Ik was er rond 06:30 weer uit en genoot van het uitzicht, om daarna aan het ontbijt te gaan. Rond 09:00 vertrokken we met de boot terug, een tussenstop werd gemaakt op Frans Guyana om de oude gevangenis van St. Laurent te bezoeken. Deze gevangenis is bekend van de ontsnapping van Papilon.

We moesten alleen nog de rivier oversteken met de boot om onze bus te bereiken, helaas brak er een serieuze hoosbui boven ons uit en waren we tot op het bot toe nat. Gelukkig konden we ons omkleden naar droge kleren en een lunch eten.

We vertrokken weer met de bus naar Paramaribo waar we rond 16:30 thuis waren.

Ik heb toen McDonalds besteld, ja die bezorgen hier aan huis en alle was gedraaid. Al het zand en zooi is weer opgeruimd gelukkig. Even onder de douche gesprongen en dit verhaaltje getypt.

De geweldig mooie ervaring die ik zelf nooit zou boeken, toch heel blij om meegemaakt te hebben!

Nu de oogjes dicht, want om 02:30 gaat de wekker!

Toos

Een heel avontuur mooie foto's.
Welterusten en voor morgen werkse.

Lucas

Björn wat een ervaring een top weekend gehad en mooie foto's.

Helga

Het klink erg indrukwekkend allemaal.
Wel super om het gezien te hebben.

Annemieke

Zo leuk om het een beetje mee te beleven
Geniet ervan jongen en groetjes aan iedereen daar

Marielle

Wow! Wat een avontuur! Geweldig! Nog schildpaddensoep gegeten? Grapje ?

Irene

Top activiteit zeg. Erg leuk.