Reisblog Björn Verhoeff

9/11 Memorial, Battery Park en Wall Street

Hallo allemaal,

Vandaag een indrukwekkende dag achter de rug. Vanmorgen eerst naar Lower Manhattan afgereisd met de metro, aangekomen op Cortland Street zijn we naar het 9/11 Memorial Museum geweest. Kleinschalig maar erg heftige items hebben ze daar liggen. Voor mij de 4de keer dat ik er kom, maar elke keer weer kippevel!

Daarna even de tijd gedood in een Irish Pub, om dan om 12:00 het 9/11 Memorial Site te bezoeken. Dit bestaat uit 2 grote watervallen, die de oude funderingen vormen van de Twin Towers, rondom deze watervallen staan alle namen van de omgekomen slachtoffers van de aanslagen op 9/11 en ook de omgekomen mensen bij de bomaanslag in 1993 op de Twin Towers.

Ook de nieuwe Freedom Tower is een machtige toren, aan de buitenkant bijna af en in 2015 open voor publiek. 105 verdiepingen.

Via het Financial Center naar de oever van de Hudson gelopen en via deze oever naar beneden gelopen richting Battery Park.

Lower Manhattan is zwaar getroffen door de storm Sandy, en dat is goed te merken. Veel dingen staan in stijgers of achter hekken en vele bomen zijn uit de grond gerukt. Eenmaal in Battery Park blijkt dat ook hier Sandy is geweest, het hele park ligt op de schop en zijn het meteen aan het renoveren! Ook de boten naar Statue of Liberty vertrekken normaal gesproken vanuit Battery Park, maar ook deze dame is gesloten door strom schade en gaat 4 juli weer open voor publiek!

Daarna terug gelopen richting Wall Street, daar waar we de Bull tegen kwamen, je mag in de rij gaan staan om met hem op de foto te mogen, voor de voorkant dan, de achterkant kan je zo een foto van maken. (check de foto's en je begijpt waarom...)

Na de Bull doorgelopen naar Wall Street, daar even rustig gezeten en de nodige foto's gemaakt. Daarna nog St. Paul's Chapel bezocht, deze kerk staat pal onder het gebied waar de Twin Towers stonden, daarom ook zo bijzonder dat de kerk nog bestaat en eigenlijk onbeschadigd er vanaf is gekomen. Deze kerk was ook heel belangrijk tijdens 9/11 en de maanden daarna.

Toen nog even in het park bij City Hall gezeten en gekeken naar de kinderen die vanuit school lekker een potje aan het voetballen waren!

Ingmar en ik zijn daarna nog naar het clubhouse van de Yankees geweest, we wilde graag naar de game op woensdag, maar de goedkoopste kaarten moeten 70 dollar kosten. Dat is een beetje teveel van goede helaas!

Net lekker gegeten van de Subway en nu lekker rustig aan op de kamer!

Foto's: http://picasaweb.google.nl/bjornverhoeff/